Iedereen heeft de mond vol van duurzaamheid, CO2-besparing en duurzame mobiliteit. In Vorselaar is de omslag al een tijdje gemaakt en worden er, in het kader van de burgemeesterconvenant, kleine maar echt heel tastbare en concrete projecten gestart. Enkele actuele voorbeelden: - in het voorjaar aardgas aangelegd in de gemeentelijke werkhallen (voorheen verwarmd met propaangas en elektriciteit) - de komende weken zonnepanelen gelegd op datzelfde gebouw - op 1 september vorig jaar een nieuw sanitair gebouw geopend op de school (voorheen elektrisch verwarmd) - volgende week het nieuwe gebouw voor de kinderopvang geopend (dat ook volledig volgens principes van duurzaam bouwen is gezet) - een vergunning voor windmolens nog dit jaar - enzovoort.

Duurzame mobiliteit

Het meest in het oog springend zijn de acties voor duurzame mobiliteit. Deze week startte onder massale belangstelling onze actie “stappen en trappen” (ism de handelaars van Vorselaar). Daarnaast start de gemeente eind deze maand samen met het OCMW met de aanleg van een voetgangerscirkel in het centrum waardoor een heel parcours toegankelijk is voor mensen die ook minder mobiel zijn. Zeven straten in het centrum krijgen nieuwe voetpaden en overal worden nieuwe afgeschuinde boordstenen geplaatst. Deze week worden ook twee vervuilende oude wagens uit gebruik genomen en worden die heel inventief vervangen door duurzame alternatieven. Er was al een elektrische dienstfiets voor de personeelsleden. Deze week wordt de technische wagen voor de groendienst vervangen door een CNG-voertuig en de nieuwe Buitenschoolse Kinderopvang zat haar dieselbusje definitief op stal en rijdt vanaf nu met een elektrische bolderwagen door Vorselaar. De lichte vrachtwagen met kipbak heeft aardgas als brandstof. Het is de eerste wagen van dit type in Vlaanderen die op CNG rijdt: het mechanisme om zowel een kipbak als een CNG-installatie te combineren werden speciaal ontwikkeld. Waarom kiest de gemeente voor CNG? Aardgas is vrijwel overal ter wereld voorradig en is minder vervuilend dan benzine, diesel of LPG; 95% minder uitstoot van fijne deeltjes, 30% minder CO2-uitstoot en de prijs aan de pomp is 20 à 30 % goedkoper dan diesel of benzine. CNG-wagens zijn zuiniger waardoor we in totaal 40 à 60% van de brandstofprijs besparen. In Vlaanderen is op dit moment nog maar een beperkt aantal CNG-tankstations aanwezig. Hiervoor hebben we een oplossing dankzij de samenaankoop van Eandis. We installeerden een aangepaste compressor waardoor het voertuig rechtstreeks in Vorselaar van de gasleiding kan tanken.

De Stint

 De Stint is zo mogelijk nog vernieuwender. De Stint is een Nederlands geïnitieerde bolderwagen die volledig elektrisch rijdt. Het oude busje wordt verwijderd en maakt plaats voor een sportief en duurzaam alternatief. De Stint is de eerste elektrische bolderwagen waarmee medewerkers van onze Buitenschoolse Kinderopvang zelfstandig 10 kinderen op een veilige, comfortabele manier kunnen vervoeren. Men kan de Stint inzetten om kinderen bij school af te halen. Ook voor kinderdagverblijven kan de Stint uitkomst bieden om bijvoorbeeld leuke uitstapjes te maken.